Chcesz otrzymywać wiadomości o aktualnych wydarzeniach? Podaj Twój adres email i kliknij przycisk Zapisz.
Chcesz odnaleźć informację na stronie? Wpisz słowo kluczowe i kliknij przycisk Szukaj.
Pomysł budowy przeworskiej kolei powstał w okresie cesarstwa austro-węgierskiego, a starania o rozpoczęcie budowy kolei zapoczątkowali w 1894 r. ówcześni właściciele ziemscy hrabiowie Scypion z Łopuszki Wielkiej i Skrzyński z Bachórza. Kolej wąskotorowa została oddana do eksploatacji w 1904 r. W tym roku nastąpiło oficjalne otwarcie całej 46-kilometrowej trasy wraz z budynkami i parowozownią zwrotną w Dynowie.
Zasadniczym celem jej funkcjonowania było dostarczanie buraków do cukrowni w Przeworsku. Przez wiele lat była głównym przewoźnikiem różnego rodzaju towarów (węgiel, materiały budowlane, surowce produkcyjne) do istniejących zakładów pracy.
Wąskotorówka bierze swój początek w Przeworsku i przebiega doliną rzeki Mleczki, przecinając ją w kilku miejscach, oraz Pogórza Dynowskiego do malowniczej doliny Sanu. Prowadzi przez 13 stacji m.in.: Urzejowice, Kańczugę, Manasterz, Hadle Szklarskie, Jawornik Polski, Szklary, Bachórz do Dynowa.
Dzisiaj jest atrakcją turystyczną i nazywana „Pogórzaninem” kursuje w okresie letnim, od maja do września.
W skład pociągu wchodzi lokomotywa LxD2, wagon bagażowy, wagon – barek, wagony osobowe zamknięte i otwarte.
W 1991 r. została wpisana do rejestru zabytków województwa przemyskiego.
W Dynowie przy ulicy Kolejowej jest jej dworzec z 1897 r. oraz zabytkowy tabor.
Największą atrakcją na trasie jej przejazdu jest tunel (602 m długości) w miejscowości Szklary. Przebiega on pod 30-metrową warstwą ziemi góry Szklarki.
Więcej na temat historii Przeworskiej Kolei Wąskotorowej na stronie: www.pogorzanin.powiatprzeworsk.pl
Autorzy fotografii: Daniel Gąsecki, zbiory Grzegorza Szajnika
powróć do mapy trasy rowerowej... | powróć do listy tablic na trasie rowerowej...